Nokia uvod

Autor nokiaphones | 16 Nov, 2009

Logo firme Nokia

Nokia je vodeca kompanija u oblasti mobilne komunikacije koja transformise i unapredjuje internet i komunikacionu tehnologiju.

Razlog zasto sam izabrao da pisem bas o ovom brendu je visegodisnje iskustvo u koriscenju raznih marki mobilnih telefona.

U ovom tekstu potrudicu se da opisem sve mane i vrline ovog brenda.

Sto se tice samog izgleda, Nokia mobilni telefoni se ne mogu svrstati medju najlepse, jer su se okrenuli u drugom smeru tj. ka funkcionalnosti. Naravno Nokia je izbacila nekoliko "fensi" modela poput 8800, 8800 gold, 8800 carbon arte, ali u ovom tekstu se necemo baviti telefonima koji nisu dostupni nama obicnim smrtnicima.

Nokia se prvenstveno okrenula ka poslovnim korisnicima, i ljudima kojima mobilni telefon ne predstavlja samo uredjaj za razgovor, vec svoj licni dzepni kompjuter. E serija mobilnih telefona, specijalizovana je bas za poslovni svet, i u toj seriji se mogu naci telefoni sa raznim funkcijama koje najvise mogu koristiti tim korisnicima. N serija, se takodje moze svrstati u grupu poslovnih telefona, ali zbog mnogo korisnih multimedijalnih funkcija dosta je koristi i mladji svet.

Ono sto me najvise odusevljava kod ove marke telefona, je to sto postoje modeli za svaciji dzep, cene se krecu od potreba korisnika, a kvalitet je jednako dobar kako onih najjeftinijih, tako i onih najskupljih. 

Nokia E71

Autor nokiaphones | 16 Nov, 2009

Šta je to Nokia obezbedila što je povećalo popularost uređaja E serije? Ono što nije sigurno jeste njihovo pozicioniranje prema slabo definisanim „poslovnim korisnicima“ sa svom pratećom zbrkom. Oni su dizajnirali telefon za masovno tržište ali su ubacili nekoliko razlika čime je uređaj izgubio svoj status poslovnog rešenja sa prijatnijim izgledom. Sve u svemu, to je odličan način pristupa rešavanja problema sa različitih tačaka gledišta. Nokia nije uspela da osvoji srca korisnika na direktan način ali su pronašli način da zaobiđu problem.

Nokia E71 se može predstaviti kao odličan primer jednog drugačijeg načina pozicioniranja i rezultata koji se tim putem mogu postići. Postavili su veliki ekran E61, smanjili kućište i thumbboard, sve sa ciljem da novi uređaj bude manjih dimenzija. Budući da su žrtvovali nešto od ergnomonije originalnog uređaja, uspeli su da model E71 bude mnogo atraktivniji prosečnim korisnicima. Takođe je veoma lako povući paralelu između ovog telefona i IBM-ovih ThinkPad laptop računara koji su bili veoma popularni među poslovnim korisnicima pre nego što je ovo odeljenje otuđeno. Iako su bili veoma jednostavni za rad a baterija obezbeđivala dugo vreme rada, njihov estetski izgled nije im bio jača strana. Oni su više smatrani priborom, kao olovka ili spajalica, gde je funkcija uvek bitnija od dizajna. Međutim, to ni na koji način nije ugrozilo ThinkPad brendirane laptop računare – oni su imali svoje korisnike koji su cenili njihov spartanski izgled u kombinaciji sa dobrom funkcionalnosti. Međutim, nedavne izmene u njegovom dizajnu nisu donele ništa dobro ovoj liniji – iako su motivi proizvođača razumljivi, oni mogu ugroziti originalni fokus serije tako da prosečni korisnici (kojima je ovaj obnovljeni model namenjen) neće moći da razlikuju „ThinkPad“ od ostalih laptop računara drugih proizvođača.

Međutim, Nokia nema takav problem – nema veliki broj ljubitelja E serije, tako da se u suštini stvara slika serije od same osnove. Stvar je u tome što poslovni korisnici nigde ne idu – njihova topla sećanja na model Nokia E61 su još uvek sveža. Međutim, sigurno je da će E71 više privlačiti mlađu populaciju, uključujući i one koji nisu koristili E61i. Udeo tinejdžera u grupi korisnika telefona Nokia E61 bio je veoma veliki; a E71 je tu da izvrši određena poboljšanja u odnosu na prethodni model.

Na ovaj način smo izdvojili glavnu ciljnu grupu telefona Nokia E71 – poslovni korisnici i tinejdžeri. Rekao bih da je odnos između ove dve grupe 60:40.

Pored toga, E71 neće imati baš toliko šansi na američkom tržištu na kojem kolo vodi BlackBerry – u suštini tako je – kako je i ima jako malo šansi da će se situacija izmeniti. Sa druge strane, Evropa i Azija su Nokia-ine velike šanse budući da tamo nema sličnih QWERTY rešenja. Sony Ericsson nema dovoljno resursa niti stručnosti da predstavi E71-bazirani smart telefon (iako imaju u planu da objave nešto slično). Tako da se ispostavlja da Nokia E71, kao i njeni prethodnici, neće imati direktne rivale.

 

Nokia E90

Autor nokiaphones | 16 Nov, 2009

Reč „komunikator“ po prvi put je počela da koristi kompanija Nokia a ta reč je označavala čitavu familiju uređaja opremljenih QWERTY tastaturom. Međutim, to nije omelo ostale proizvođače da pokušaju da pozicioniraju svoja rešenja po ovom nazivu i na sličan način. Druga je stvar što se tada pojavio veliki broj nesofisticiranih uređaja koji su uveliko zaostajali za Nokia-inim komunikatorima u smislu mogućnosti. Setimo se Motorola brendiranog komunikatora – modela A100 koji je bio osnovni uređaj za slanje SMS poruka. Postupajući na ovaj način, kompanija je nenamerno zatvorila jaz između sopstvenih poslova i razvoja najbolje kompanije na tržištu. Zbog toga što su komunikatori oduvek privlačili pažnju, uprkos kratkom trajanju baterije, glomaznosti, super funkcionalnosti prema mišljenju velikog broja korisnika kao i visokoj ceni koju veliki broj ljudi naglašava. Kada se pojavilo tržište telefona, ovakvi proizvodi su smatrani statusnim simbolima i poslovnim rešenjima, iako je broj onih ljudi koji su ih koristili na taj način veoma mali. Koji je razlog za takvo ponašanje korisnika?

Objašnjenje leži u činjenici da ne samo da korisnici nemaju potrebu za kreiranjem zanimljivih proizvoda, već takođe morate da se pobrinete da oni stižu na tržište na vreme i da ih korisnici prihvate. Devedesetih godina bilo je jako malo entuzijasta koji bi mogli da usavrše komunikatore ali su njihova razmišljanja ipak bila više usmerena na to kako da na taj način zgrnu što više novca a moramo priznati da i mrežni servisi nisu bili toliko razvijeni kao sada. Dozvoliću sebi slobodu da vas podsetim na jedan primer – devedesetih je email bio dostupan samo nekim zaposlenima u kompanijama, dok je danas nemoguće zamisliti život bez email-a. Zamislite sada da predstavite uređaj koji je prvenstveno namenjen za rad sa mail-ovima, tekstovima itd. Čini se da bi to, pored toga što bi bio nonsens, bilo definitivno gubljenje novca. Korpoacijama je potrebno mnogo vremena da bi donele odluku, pored toga, menadžement je opremljen laptop računarima, zatim i sa intranet omogućenim notebook računarima koji obezbeđuju mogućnost povezivanja u hotelskoj sobi, u kancelariji ili na bilo kojem drugom mestu. Podsetiću vas da u to doba, WiFi i druge tehnologije te vrste nisu postojale, a poslovni saloni na aerodromima sa Ethernet vezom za povezivanje notebook računara pojavili su se tek sredinom devedesetih. Proizvod klasifikovan kao komunikator postoji van ovog okruženja i zauzima malo mesta, naročito zahvaljujući zaljubljenicima u tehnologiju koji su spremni mnogo toga da žrtvuju za ovakav uređaj. Prvi Nokia brendirani komunikatori bili su zasnovani na GEOS operativnom sistemu i nisu imali ništa bolje u odnosu na laptop računare osim manjih dimenzija (ista snaga, ali prenosiviji). Pojavljivanje različitih PDA i Psion uređaja smanjili su opseg uspeha komunikatora na skoro jednak nivo.

Tada se dolazi do logičkog pitanja – zašto bi bacali novac za razvoj uređaja čija upotreba nije masovna i prelazili sa jednog koncepta na drugi nekoliko puta (Sa GEOS-a na Symbian, predstavljanje platforme 80, zatim prelazak na S60, kod Nokia-e E90)? Odgovor na ovo pitanje nije ništa novo. Kompanija je čekala da se pojavi ekosistem za ove proizvode. Istina je da se Nokia usmerila na tržište subnotebook-ova i sličnih uređaja, ali ono što je bio veliki problem, jeste to da takvo tržište ne postoji. U svetlu odsustva prethodnog korisničkog iskustva, potreba u mrežnim aplikacijama, ovi uređaji nisu mogli ni da se domognu masovnog tržišta. Uređaji ili aplikacije izvučeni iz konteksta korisničkog doživljaja su osuđeni na neuspeh. Setite se samo Apple-ovog Newton-a – prvi u svojoj vrsti, ali i dalje neuspešan, jer jednostavno nije jasna svrha sa kojom je napravljen.

Osnovna ideja modela E90 leži u kompatibilnosti, kako po pitanju hardvera, tako i softvera sa trenutnim smart telefonima baziranim na S60 platformi. Nakon svega, ipak je u pitanju rešenje koje karakteriše Feature Pack 1, trećeg izdanja S60 platforme. Koncept Nokia-e E90 je ipak jedinstven – kreatori su usvojili najbolje iz oba sveta i kreirali uređaj koji je i standardan S60 bazirani smart telefon ali i pripada opsegu komunikatora. Svi prethodni komunikatori na zatvaranje su imali interfejs plaforme 40 ili običnih telefona – integracija intefejsa sa režimom komunikatora, kada je uređaj otvoren nije značajno zaživela (telefonski imenik, planer – to je bilo sve). Nokia E90 donosi neka funamentalna unapređenja – i standardne isto kao i aplikacije drugih kompanija rade kada je telefon zatvoren (režim telefona, ili bolje reći smart telefona), isto kao i kada je uređaj otvoren. Jednostavan primer – pokrenete pretraživač i počnete da pregledate stranice na spoljnom ekranu, zatim odlučite da napište kratak odgovor na neku od tema na forumu, otvorite komunikator i na glavnom ekranu vidite tu istu stranu, doduše uvećanu da odgovara većoj rezoluciji glavnog ekrana. Možete otvarati i zatvrati uređaj koliko god puta želite prebacujući se sa jednog ekrana na drugi bez ikakvih problema.

Jedinstvenost ovog pristupa postaje evidentna kada pogledate koncepte Windows Mobile smart telefona; nisu vredni upoređivanja sa Symabian rešenjima – to je potpuno drugačija klasa i u smislu mogućnosti i u smislu filozofije. Potreba za QWERTY tastaturom Windows Mobile uređaja veoma je jasna a implementacija nije naročita. Kada je telefon zatvoren, sve kontrole su poređane vertikalno, dostupan je numerički pad ili thumbboard na ekranu, a kada uređaj otvorite ekran dolazi u landscape položaj.

Kod modela Nokia E90 ovaj problem je, zahvaljujući postojanju dva ekrana, rešen na koherentniji način: kada je uređaj zatvoren, ekran je orjentisan uvek vertikalno, a kada je otvoren – horizontalno. Drugim rečima, oba ekrana su povezana sa određenim režimom. Po pitanju ergonomije, čini se da nema ničeg posebnog, dok je i dalje potrebno određeno vreme da biste uređaj otvorili. Međutim, zamislite da želite da pogledate video klip na Windows Mobile komunikatoru. Nećete morati da ga otvarate ali ćete definitivno morati da ga okrenete postrance, kao i da rotirate sliku putem menija (kod većine uređaja ovo se radi automatski). Nokia E90 nudi mnogo jednostavniju i lakšu ideju – ukoliko želite da gledate video klipove pristojnog kvaliteta jednostavno otvorite uređaj i gledajte klipove na unutrašnjem ekranu. Proizvođač je ohrabrio aktivniju upotrebu režima komunikatora koji nedostaje na Windows Mobile uređajima, što znači da njihov koncept nema edukativni faktor, pretpostavlja se da je korisnik profesionalac i da će odmah bez ikakvog znanja znati šta je potrebno da radi. Veliki broj istražvanja je pokazao da se korisnici češće okreću karakteristikama komunikatora sve dok može samo da ga otvori a ne i da ga drži u određenom režimu.

Aplikacije se prikazuju savršeno i na unutrašnjem i na spoljnom ekranu. U podešavanjima možete omogućiti opciju da kada napuustite komunikator režim da aplikacija bude minimizovana (ne zatvorena nego minimizovana), umesto da bude prikazana na spoljnom ekranu. Tako ćete videti standardni režim mirovanja – ova opcija predstavlja odličnu mogućnost za napredne korisnike.Kod nas se ovaj model može naći u full pakovanju po ceni od 570 eura. 

Ovo je moja ličana preporuka svim ljudima kojima treba nešto više od "običnog" telefona.

 

 

Nokia N73

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

„Multimedia Computers“ segment, kako Nokia naziva svoje uređaje Nserije, oduvek donosi profit zahvaljujući telefonima koji imaju N7x oznaku. Objašnjenje leži u ceni i određenom konzeravtizmu koje ljubitelji smart telefona zahtevaju i koji više vole dobro izbalansirana rešenja i uređaje koji su predstavljeni kao najbolji uređaji određene proizvodne linije ili su označeni kao najbolja ponuda ili imaju bilo kakav drugi naziv. Njihov udeo ne menja se mnogo od tržišta do tržišta ili vremenom – samo su ovakvi entuzijasti spremni da plate mnogo više za bolju implementaciju određenih karakteristika, uzimajući u obzir činjenicu da je masovno tržište drugačije. Kao rezultat, uređaji koji su nosioci proizvodnih linija skoro uvek su i najbolji uređaji, na primer Nokia N93 se fokusira na video a N91 je savršen muzički telefon (iako kompanija uporno pokušava da proda hard disk u N91 nego njegove muzičke sposobnosti). Pored toga, možemo videti kako N8x rešenja ispunjavaju ne samo tehničke već i zahteve all-in-one uređaja, koji se mogu pohvaliti skoro svakom dostupnom karakteristikom čak iako veći deo tih karakteristika nikada neće biti u upotrebi. Ukoliko bismo o Nseriji razmišljali kao o piramidi, osnovu bi činili N7x uređaji, sredinu N8x dok bi na vrhu bili N9x uređaji. Kompanija je čak objavila i specijalno obaveštenje u kojem se navodi da je N70 uspela da osvoji titulu najuspešnijeg UMTS uređaja i postane proizvod koji kompaniji donosi najveću dobit. Najočigledniji razlog za to je činjenica da je Nokia oformila današnje tržište smart telefona i oblikovala onako ga korisnici vide, tako da je redistribucijom napora bila u mogućnosti da ostvari dobit na osnovu svakog svog rešenja. Za sada uređaji van Nserije ne opstaju u smislu komercijalnog uspeha (izuzeci su Nokia 3250, Nokia 5500, budući da su oba uređaja ostvarila odličnu stopu prodaje u svojim kategorijama). Na taj način se deslilo to da je najrasprostranjeniji uređaj Nokia N72 dok N73 treba da izazove najveću pometnju na tržištu kada se radi o Nseriji (tehničke karakteristike, odnos cena/kvalitet kao i marža kompanije). U suštini, mnogo je verovatnije da će ovaj uređaj osvojiti najviše bodova u smislu dugoročnosti uređaja – karakteristika koja će označiti N73 će se zapravo realizovati u uređajima koji će biti objavljeni naredne godine.

Sada ću malo da se bavim nečim što ja nazivam „Liričkom digresijom ili opažanjem pozicioniranja uređaja“. Kada je Nokia objavila Nseriju na prvom mestu je ograničila sebe na određenu zapreminu proizvodne linije dodeljivanjem dvocifrenog indeksa a povrh toga započeli su sa većim. Danas smo svedoci objavljivanja N6x uređaja koji će u suštini biti najjednostsavniji smart telefoni koji su usmereni ka masovnom tržištu i koji se shodno tome dosta i reklamiraju. U isto vreme, pojavljivanje N5x serije nije tako nemoguće kao što se na prvi pogled čini, budući da se stavlja poseban akcenat na sam koncept mogućnosti smart telefona (all-in-one) uređaji. Ukoliko bi Nokia nastavila sa svojim predstavljanjima, postojeći potencijal bi verovatno bio istrošen u naredne tri godine pa bi to značilo ili potrebu promene toka ili ponovno razmišljanje o trenutnom poslovnom statusu. Verovatnoća za drugu opciju je izuzetno mala budući da bi potegla velike debate (npr. Proširenje indeksa na tri cifre) i samim tim promenu koncepta i uvođenje nove serije uređaja bi mogao da bude sledeći Nokia-in korak.

U ovoj kompaniji su se trudili da poboljšaju N73 korišćenjem različitih tehnologija tako da oduševe ne samo krajnje korisnike već i da ponude osnovnu funkcionalnost. Usmerenost ka masovnom tržištu na kraju je za rezultat dala tri verzije – Srebrno siva/ljubičasta, ledeno bela/metalik crvena, ledeno bela/moka braon, međutim, kod svih su samo pozadina i bočne strane obojene dok je prednja strana nedirnuta. Nema puno razlike između dve kolor šeme (ljubičasta, moka braon) – više se radi samo o nijansama. Sa druge strane, metalik crvena se svojom pozadinom izdvaja od ostalih modela i sigurno će se više dopadati nežnijem polu. Uskoro će se na tržištu pojaviti i crno izdanje – da li će biti samo dodatak već postojećim bojama ili će biti izdato kao ograničeno izdanje vidu neke promotivne akcije još uvek se ne zna.

Ukoliko bismo povukli paralelu između običnih uređaja koji poseduju funkcionalnost koja se može uporediti, na primer Sony Ericsson K800i čije su dimenzije 106x47x21mm na njegovom najdebljem delu (ostali deo kućišta je debljine 18mm) a težine 113 grama. Iako postoji razlika u dimenzijama između ova dva uređaja, nemojte misliti da se radi o velikom prostoru – sve u svemu, uređaji su približno iste veličine.

Model poseduje ekran čija je dijagonala 2.4 inča (37x50mm) i koji ima mogućnost prikazivanja do 262.144 boje (TFT) pri rezoluciji 240x320 piksela. Isti ekran poseduje i N71 i u tome nema ničeg čudnog: ekran odlično izgleda i ima prave proporcije. Zanimljivo je znati da VGA ekrani koriste uporedive dijagonale – platforma se ovih dana menja, tako da do vremena kada će se ovi ekrani pojaviti na tržištu biće u mogućnosti da rade sa njima. Slika na N73 izigleda dobro i nema mesta nikakvim kritikama. Pored toga, displej je opremljen prozirnim metalik umetkom koji osigurava da informacije na ekranu budu čitljive čak i pri direktnim sunčevim zracima – ovo je karakteristika modela poslednje generacije.

Čini se da je kvalitet izrade veoma dobar dok ne stavite prste sa zadnje strane na kome se nalazi integrisani zatvarač sočiva. Sa leve strane jezička nalazi se šupljina koja prouzrokuje da čitavo kućište krcka i pucka pri i najlaganijim dodirima. To je najlošija stvar u vezi kvaliteta izrade.

Prostor koji se nalazi na gornjoj strani ekrana sadrži VGA kameru za video pozive u 3G mrežama; međutim, ima i mogućnost izrade fotografija. Odmah do kamere nalazi se svetlosni senzor koji automatski podešava pozadinsko osvetljenje tastature i gasi ga kada je nivo osvetljenja dovoljan; ovaj senzor takođe sadrži Bluetooth indikatorsku lampicu.

Tastatura koju poseduje Nokia N73 izvan je svakog komentarisanja – zauzima donji deo telefona i više predstavlja deo telefona koji je pretrpan numeričkim tasterima. Ipak, upravljanje telefonom i dalje je moguće obaviti jednom rukom ali prilično nezgodno. Prema tome, ova tastatura dobija ocenu „ispod prosečne“ zbog toga što se funkcionalni tasteri (meni, editovanje, C, multimedija) nalaze na samoj ivici tastature (slično kao i kod modela Nokia N72), što se dokazalo kao veoma nezgodno. Pozadinsko osvetljenje tastature je plave boje i obezbeđuje dovoljan nivo osvetljenosti za bilo koje uslove.

Jedna od fantastičnih karakteristika modela N73 jeste prisustvo dva zvučnika koja vam dozvoljavaju da iskusite stereo ozvučenje. Sve do nedavno ovakva mogućnost za smart telefone bila je samo nestvarni san (HTC Wizard ima neusavršen prototip). Nokia planira da ugradi stereo zvučnike u veliki broj modela koji poseduju S40 i S60; u suštini obećanje je ispunjeno kod modela Nokia 6233, gde se isto tako mogu pronaći stereo zvučnici.

Zbog rasporeda kontrola i ostalih delova telefona Nokia N73, zvučnici se nalaze na gornjem i donjem delu. Zaista, bilo je nemoguće postaviti ih sa strana kao što je to urađeno kod modela 6233, budući da taj prostor zauzima kamera; a pored toga, da su postavljeni malo niže, stalno bi bili poklopljeni rukom. A sada još jedna važna napomena – uši su kod svakog od nas locirane horizontalno, tako da se prijem zvuka veoma razlikuje u odnosu na vertikalni položaj.

Vlasnici telefona N73 mogu izvršiti jednostavan test da bi saznali o čemu govorim. Pokrenite Seahorse.aac numeru i držite telefon na uobičajen način. Sada ga zarotirajte za 90 stepeni – sigurno ćete primetiti da je zvuk postao prodorniji i bogatiji i zapravo možete čuti oba zvučnika istovremeno. Prema tome, kada držite uređaj na uobičajen način, čućete samo jedan zvučnik, nema sumnje da bi sve bilo drugačije da su Nokia-ini inženjeri ugradili specijalna podešavanja softvera ali bi onda horizontalni položaj (za video reprodukciju) postao neupotrebljiv. Individualno podešavanje za svaki režim može biti odbijeno od strane krajnjih korisnika.

Jačina zvuka je odlična zahvaljujući tome što se zvuk širi preko dva zvučnika i povrh toga što je prodirući, osim ukoliko ga ne upoređujete sa Nokia 6233. Kada jednom preslušate numeru preko modela 6233 a zatim i preko N73 ishod ovog takmičenja unapred je poznat. Prema tome, zaključak je očigledan: ovaj model ne može poboljšati stereo zvuk usled određenih hardverskih ograničenja; čini se da Nokia formira osnovu za nastupajuća rešenja; ipak, N73 nudi veoma visoku jačinu zvuka.

Stavka Aplikacija sadrži 3D tonove dozvoljavajući na taj način 3D efekte melodije zvona, primenu različitih zvučnih trajektorija kao i odjek. Ova podešavanja imaju uticaj na zvuk ali sve u svemu to je marketinški potez budući da većina korisnika ne obraća pažnju na to kako se zvuci telefona pojačavaju – radije se fokusiraju na sam poziv. Da bismo to dokazali sproveli smo anketu i prema dobijenim rezultatima, većina ljudi ne razlikuje upadljivu razliku između osnovnog podešavanja zvuka i 3D tonova.

 Uređaj poseduje Litijum-Polimer bateriju kapaciteta 1100mAh koja nosi oznaku BP-6M. Prema proizvođaču, baterija može obezbediti do 370 sati rada u režimu mirovanja i do četiri sata razgovora. U slučaju da ste aktivni korisnik, baterija će vam trajati jedan dan (30 minuta na internetu, prijem nekoliko e-mail poruka, do 20 minuta ostalih funkcija i jedan sat razgovora). Ovaj uređaj je definitivno bolji nego Nokia N80, karakteriše ga približno 30% poboljšanih performansi. Ukoliko uređaj koristite umereno, baterija će vas poslužiti oko dva dana, više nije moguće. Telefon može izdržati 12 sati konstantne reprodukcije muzičkih sadržaja. Potrebno je više od dva sata da se baterija potpuno napuni. Sve u svemu ovaj, po meni odlican telefon, moze se naci kod nas po veoma pristupacnoj ceni od oko 180 eura.

 

Nokia N78

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Nokia 78 je zamišljena kao zamena za model Nokia N73, međutim, to neće biti prosta zamena kao što se to čini na prvi pogled. Ne bi bilo pošteno misliti da proizvođač teži da povuče Nokia-u N73 sa tržišta, budući da je to jedan od najpopularnijih S60 baziranih uređaja. Ovaj model će zadržati svoje mesto u prodavnicama još neko vreme, to je sigurno, međutim Nokia N78 je već zauzela poziciju N73 samim svojim pojavljivanjem. Štaviše, postoje neki detalji vezani za ovaj telefon za koje se na prvi pogled čini da nemaju toliku važnost u kontekstu Nokia-ine S60 linije.

Prva i najvažnija stvar koju ovde treba da navedemo jeste update-ovano treće izdanje S60 platforme – N78 podržava Feature Pack 2. Postoji veliki broj izmena po pitanju funkcionalnosti, ali ukoliko uporedimo ono što je proizvođač dobio sa onim što je imao, videćemo gde je obrt. Kamera modela N78 nije jedno od vrhunskih rešenja i daleko je od nivoa kamere koju poseduje Nokia N73. Zajedno sa FM prijemnikom, hardverskim GPS risiverom model N78 je i dalje jednak N73 aparatu po pitanju odeljka vezanog za slike. Centralni deo u 2008 će zauzeti GPS i online servisi dok kamera više neće imati toliko bitnu ulogu, pa je to razlog zbog kojeg će Nokia N82 dominirati srednjim opsegom uređaja. Ovaj aparat je predstavljen na tržištu da bi se povećala ponuda rešenja namenjenih za fotografisanje i sigurno je da se sa te pozicije neće pomeriti do sredine 2009 godine. Tu se sada pojavljuje drugo pitanje – ukoliko je Nokia N82 dizajnirana da ima tako dug vek trajanja, šta je onda sa modelom Nokia N78, budući da je to kopija prethodno pomenutom modela, koji uz to ima lošiju kameru, ali ima FP2 i nove mogućnosti. To je ono što izjednačava ova dva modela.

Ulažući u Nokia-u N82 kao najprodavanjiji aparat u ovom segmentu, Nokia je proizvela više jedinica N82 nego što tržište može prihvatiti. To je još jedan dokaz da postoji više ovih aparata koji samo skupljaju prašinu u raznim skladištima nego N82 aparata koji se nalaze u prodaji. Neki će možda steći utisak da ovaj model ima veoma lošu prodaju, međutim, to nikako nije tačno. U poređenju sa konkurencijom ovaj model je bio veliki uspeh po pitanju cene. Ipak, Nokia je bila optimističnija kada je u pitanju prodaja N82, pa je zbog toga tržište prepunjeno.

Još jedna stvar koju je potrebno uzeti u obzir je pitanje da li će FP2 biti veliki podstrek za kupovinu. Kompanija Nokia veruje da će ovakav update privući veliki broj ljudi, naročito vlasnika aparata Nokia N73. Nije ni važno da li će se odlučiti za N78 ili N82. U prvom slučaju, presudiće softver dok će u drugom presuditi kamera. Međutim, čini se da se sve veći broj korisnika odlučuje za FP2. Realnost je mnogo manje složena nego što to izgleda – samo nekoliko korisnika je zapravo svesno šta kupuje i šta se nalazi unutar telefona. Prednosti dubokog razmišljanja o kupovini relativno su male kada je reč o ovom segmentu.

Imajući to u vidu možemo očekivati i skora sniženja modela N78 jer će u suprotnom prodaja sigurno biti zaustavljena. Na osnovu toga što je N78 nov model i načina na koji distributivni lanac radi, Nokia će imati oko 2.5-3 meseca da podesi cenu N78 (moraće da snize cenu više nego što je to uobičajeno jer u protivnom neće imati smisla).

Još jedna posledica je to što kompanija neće biti u mogućnosti da objavi update modela N82 sa novim bojama i sa FP2. Ovakav proizvod će se moći pronaći na tržištu samo sredinom 2008 godine, ali samo ako se „zvezde poklope“. Nokia sada ulazi u stadijum kada priprema update-ove za svoje proizvode naoružavajući ih sa FP2-specifičnim karakteristikama, dok njihova osnovna funkcionalnost ostaje slična originalnim ponudama. Dobar primer ovakvog pristupa je Nokia 5710 XpressMusic.

 Međutim, Nokia N78 već sada ima sva prava da ponese titulu najprihvaćenijeg S60 smart telefona. Predstojeće sniženje cena će sigurno povisiti prodaju, a smanjenje cene će doći onda kada se pojave nova rešenja sa FP2 (Nokia 5710, Nokia N88, itd). Postavlja se pitanje da li će Nokia predstaviti N6x uređaj koji je trenutno neumesan, po mom mišljenju. Trenutno sve njegove osobine karakterišu modeli koji će polagano da nestaju sa tržišta. Čitav ovaj preokret vezan za aparat Nokia N78 dovodi do zaključka da je neophodno da cena ovog telefona bude snižena u narednom periodu radi povećanja prodaje. Ukoliko do toga ne dođe tada će N78 jednostavno nestati sa tržišta, što je malo verovatno, a ukoliko mislite da je to Nokia-ina taktika, mislim da to nije kraj kakav su zamislili za N78. Cena ovog modela kod nas krece se oko 180 eura.

 

Nokia N79

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Da bi odgovorili na pitanje o čemu je zapravo reč kod modela Nokia N79 prvo ćemo morati da shvatimo koji model dolazi kao zamena. Iako poseduje veliku sličnost sa N78, ciljna grupa za ovaj model je potpuno drugačija. Ono što pokušavamo da kažemo jeste da je N79 ovde da zauzme mesto najprodavanijeg uređaja N serije do danas – N73 kao i svih njegovih nastavaka. Kada sada pogledamo kako je N73 bila predstavljena pre skoro dve godine nudeći najbolju kameru po veoma povoljnoj ceni, Nokia N79 radi upravo istu stvar pružajući 5MP modul kamere zajedno sa N78 baziranim hardverom i softverom.

Što se tiče plana kompanije Nokia, ciljna grupa za ovaj model označena je kao grupa korisnika koja vodi računa po pitanju tehnologije. U našem testu modela N78 razmišljali smo o različitim scenarijima za ovaj telefon ali svaki od njih zahteva da Nokia snizi svoje cene tako da bude prihvatljiviji u pogledu hegemonije N82. Međutim, njima nije bio potreban ovakav savet a N79 je služila kao zamena ne samo za N73 već i za N78. Sve u svemu, ovaj segment je dostigao nivo zasićenja u okviru kojeg veliki broj ponuda jednostavno ne može da parira pa će neke od njih jednostavno morati biti povučene. Srećom po kompaniju Nokia, čini se da je N79 u svojoj punoj snazi budući da nudi pristojni set karakteristika po adekvatnoj ceni. Čak i bez dalje redukcije cene Nokia N79 ima sve što je potrebno da osigura svoje mesto na policama maloprodajnih objekata za dug vremenski period; naročito od kada je Nokia N82 postala stvar prošlosti – iako Nokia još uvek nije istrošila sav svoj potencijal, definitivno će im se to uskoro desiti. Iako uvek postoji opcija sniženja cene to nije najbolji način da neki uređaj opstane uz održavanje prihvatljive zarade.

Povrh toga, N79 je direktan konkurent sa Nokia N85 u smislu da nastupa kao manje sofisticirana verzija ovog drugog modela namenjena svim onima koji nisu zainteresovani za telefone sa kliznim mehanizmom. U poređenju sa N85 ovaj model poseduje slabiji ekran i manje opcija u okviru svog prodajnog pakovanja ali što se hardvera i karakteristika tiče nikako se ne razlikuju. Osnovna linija je da je Nokia N79 namenjena onim ljudima koji traže najbolji odnos cena/kvalitet i u tom smislu N79 nema premca u ovkiru opsega svoje cene ali sigurno je da neće ponoviti ovaj status u toku 2009. godine. Međutim, preostaje samo jedno pitanje a to je da li će premašiti prodaju modela N73 – nama se čini da će najverovatnije tako biti. U našim radnjama se može naći po cenama koje se kreću oko 250 eura.

 

Nokia N81

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Za kompaniju Nokia predstavljanje modela Nokia N81 je veoma značajan događaj budući da je to jedan od prviih uređaja koji poseduje prerađenu N-Gage platformu. Pored toga, u okviru Nokia-inog opsega ovaj model ima poziciju najpristupačnijeg uređaja budući da pod jednim krovom obuhvata muziku, igre i slike. Da ne bi predstavljao direktnog konkurenta modelima N95 i N95 8Gb, ovaj uređaj ne poseduje GPS risiver ali N81 se isporučuje sa lokalnim mapama što se može protumačiti i određenom vrstom podsećanja da je Nokia brendirani risiver uvek dostupan.

Proizvodna linija N serije sada ima veliki broj različitih članova. Nokia pokušava da neke uređaje iznese na masovno tržište korišćenjem neobičnog i dopadljivog dizajna i jakim reklamnim kampanjama kao što je ona za Nokia-u N76. Drugi deo njihove ponude, sa druge strane, odiše velikim brojem korisnih karakteristika u cilju ispunjavanja zahteva onih korisnika koji se premišljaju po pitanju novih telefona a funkcionalnost im je prva na isti. Postoje i dve podklase: osnovno i poboljšano izdanje. Primer modela N95 i N95 8Gb pokazuje da količina memorije nije jedina stvar koja ih razlikuje – kod modela 8Gb količina RAM-a je takođe izmenjena. Sada se više radi o atraktivnijoj varijanti modela sa velikim brojem nedostataka nego kod originalnog uređaja. Osim toga, Nokia N81 nalazi se van tog opsega – obe verzije ovog telefona dele isti hardver i prilično su slični po pitanju korišćenih materijala a štaviše istovremeno su se pojavili na tržištu.

Ovaj aparat namenjen je mlađoj populaciji, uz fokusiranje na mlade muškarce godina između 22 i 30, dok stariji korisnici i dame ovaj put nisu uzeti u obzir. Ono na šta kompanija računa kada je u pitanju N81 jeste njegov odeljak za igre, dok druge stvari i nisu toliko bitne. U određenim smislu ovaj model je prvi na ovom polju.

Imajući u vidu činjenicu da je N81 dizajniran za mlade, nimalo nije čudno što poseduje ovakav oblik i dizajn. U kompaniji su se trudili da izrade praktičan i istovremeno koristan uređaj a na neki način su i uspeli.

Čak i pre datuma objavljivanja modela Nokia N81, oko njega je izbio skandal. Naime, prvo je Orange odbio ovaj model da uvrsti u svoj portfolio budući da se najnoviji dodatak Nokia-jinoj proizvodnoj liniji isporučuje sa ugrađenim pristupom Nokia Music Store. U suštini, ovaj servis je bio direktan rival Orange-ovoj muzičkoj prodavnici „3“, a nakon njega i britanski operater je načinio isti potez. Međutim, Vodafone nije objavila da će odbaciti N81, ali i da mu neće obezbediti veliku i agresivnu reklamnu kampanju. Čini se da je ovo veoma važno za Nokia-ju i da uveliko utiče na dodatne servise.

Treba imati u vidu činjenicu da su provajderi prodavali N95 sa pristupom za Nokia Music Store kao i da su ostvarili prilično veliki uspeh. Čini se se ova „zaboravnost“ provajdera odnosi samo na jedan broj određenih proizvoda. Nećemo se baviti time zašto je to tako budući da je jedina bitna stvar to da je N81 dostupan na svim tržištima.Ovaj model kod nas se može naći po ceni od oko 200 eura.

Nokia N82

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Trenutno na tržištu možemo videti jedinstvenu situaciju u okviru koje Nokia ima tri „all-in-one“ uređaja da ponudi i koje prodaje po približno istoj ceni, ali se ova tri rešenja međusobno razlikuju.

Model Nokia N82 je donekle neobičan ali se probio u Nokia-in konzistentni opseg i izazvao postavljanje prirodnog pitanja – postoji li ikakva realna potreba za ovim telefonom? Međutim, odgovor je tu, potrebno je samo malo bolje zagledati ga i uporediti ga sa vodećim modelom kompanije Sony Ericsson – Sony Ericsson K850i. To je ono što se Nokia spremala da uradi – da predstavi konkurentsko rešenje za K850i uz uporednu cenu, u formi S60 platforme. Govoreći u ime toga pogađate da sada Nokia brendirani uređaj koristi senzor kretanja za automatsku rotaciju menija i to ne samo u aplikaciji za kameru. Ksenonski blic N82 je samo još jedan od dodataka kada je reč o obradi slika. Ova dva modela imaju veliki broj zajedničkih karakteristika a Nokia je požurila sa predstavljanjem ovog modela, što nije tipično za ovu kompaniju – tako da sve ove činjenice dovode do zaključka da možda nešto nije u redu. Finski proizvođač morao je da predstavi svoje rešenje pre sezone praznika i da, na neki način, omete K850i. Teško je zasigurno reći, ali kako izgleda, čini se da je kompanija ispunila oba svoja cilja.

Kada reč o korisnicima, ovaj model namenjen je onim korisnicima koji vode računa o stilu i tehnologiji, što je ista ciljna grupa kao i za N seriju telefona – Nokia N73, koja je do skoro predstavljala rivala modelu Sony Ericsson K800i, takođe pripada ovom segmentu. Očigledno se kompanija trudi da iskoristi popularnost modela N73 pozicioniranjem najnovijeg N82 u vidu odlične zamene za prethodni model – to je onako kako trenutno stvari stoje.

 Sa druge strane, ovaj model akcenat stavlja na odeljenje za obradu slike – njegova N-Gage funkcionalnost, kao i podrazumevane aplikacije za najnoviju generaciju S60 baziranih uređaja, samo ukazuje na to da je ovo još jedna „do-it-all“ ponuda sa izvanrednim mogućnostima kada je u pitanju fotografija.

Ovaj model je dizajniran za one koji još uvek, iz nekog razloga, nisu kupili telefon Nokia N95 a potreban im je prilično dobar telefon sa moćnom kamerom. Takođe, svi oni korisnici koji traže candy-bar dizajn biće veoma zadovoljni sa N82 budući da ovaj uređaj karakteriše konvencionalni dizajn koji se čini neobičnim za N seriju.

 Njegovo ubrzano pojavljivanje takođe ukazuje na to da će se ovaj model ubrzo proširiti – po ceni veoma je sličan modelu Sony Ericsson K850i, što će sigurno dovesti do velike konkurencije između ova dva modela.

Grupa potrošača koja traži pristojan telefon sa kamerom neće lako odabrati između telefona Nokia N82 i N95 8Gb, i pored toga što je 8Gb model sličan samo po pitanju forme, poklopca sočiva i ksenonskog blica – njegov kvalitet slike je prilično identičan sa onim koji nudi N95 8Gb, a hardver nije pretrpeo nikakve izmene. Cena ovog modela kod nas kreće se oko 300 eura.

Nokia N85

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Na prvi pogled, pozicioniranje N85 modela u portfoliu kompanije Nokia može izgledati nejasno. Sudeći po njegovim tehničkim specifikacijama, čini se kao potpuna kopija Nokia N95 telefona, osim nekoliko stvari. Međutim, ovaj prvi utisak može da prevari. U suštini, N85 dolazi kao zamena za Nokia N95, koja je nedavno upgrade-ovanja u formi N95 8GB. Od tada N85 je superiorniji u odnosu na pomenuti model po svim bitnim pitanjima i jednostavno ga je kvalifikovati kao naslednika svih postojećih izdanja fenomenalnog N95.

Kada se prvi put pojavio ovaj model se prodavao po prilično visokoj ceni dok se N85 mogao nabaviti po donekle nižoj ceni. Nije potrebna nikakva nauka da se shvati da su ovi konvergentni uređaji kreirani tako da budu u opsegu uređaja sa nižom cenom što će uveliko povećati njihovu prodaju. Nokia N85 će biti namenjena masovnom tržištu i ostaće jedna od ključnih ponuda kompanije Nokia kroz čitavu narednu godinu.

Međutim, postavlja se pitanje koja će biti ciljna grupa modela N85? Zapravo, možemo definisati nekoliko korisničkih grupa:
Vlasnici NokiaN95 (do nekog manjeg opsega – N95 8GB) koji su i dalje zadovoljni onim što njihov telefon ima da ponudi ali traže odgovarajuću zamenu, ukoliko je moguće u što sličnijoj formi. Iako ih neće biti puno, ova grupa će ipak biti velika tako da je ne možemo zanemariti.
Novi korisnici – ovi korisnici će biti glavni kada je u pitanju Nokia N85. Moramo uzeti u obzir činjenicu da ovu grupu čine ljudi kojima originalna Nokia N95 nije bila najbolji izbor po pitanju ekonomije zbog njene visoke cene a koji sada smatraju da je ovaj model suviše zastareo i samim tim izgubio svoj šarm. Ipak, model N85 će ih ipak privući svojom cenom ali i time što je poznat kao all-in-one uređaj. Sve u svemu, to je veoma dobar izbor. Druga stvar koju je potrebno naglasiti jeste da ovi korisnici stavljaju Nokia-u na prvo mesto, ispred svih ostalih proizvođača i retko se oslanjaju na neke druge uređaje.
Oni koji vole da menjaju telefone i oni koji žele da pređu na model N85 sa telefona nekog drugog proizvođača kao po pravilu traže najbolji odnos cena/kvalitet ali i najnovije trendove po pitanju tehnologije. Drugim rečima, oni ne zahtevaju postojeće rešenje sa najvećim brojem karakteristika ali su veoma blizu toga. Nemojte misliti da ćemo sada da pišemo o ovim zaluđenicima po pitanju tehnologije – ni u kom slučaju. Često korisnici u ovoj grupi ne znaju mnogo toga o mobilnim telefonima, oni se jednostavno fokusiraju na jedan opseg cena i funkcionalnosti i to uzimaju kao polaznu tačku.
Po pitanju tehnike N85 nije popularniji od N95 ali moramo shvatiti da se on tek pojavio. Samo određeni broj tehnički potkovanih korisnika će ga zapravo kupiti a to je i jedna od najvećih razlika između ova dva telefona. U suštini, to je ono što karakteriše jaz između masovnog tržišta i samostalnih segmenata. I dok je N95 uspeo da se popne na sam vrh usled nekih srećnih okolnosti, N85 je dizajnirana tako da potuče sve rekorde na prvom mestu.

Izostavili smo sekundarne grupe sa namerom, budući da one nisu toliko važne. Kada je predstavila zamenu za N95, Nokia je sve spremila da je povuče sa tržišta. Oba telefona će biti zadržana u narednih šest meseci dok će cena N85 biti donekle viša na samom startu. Na taj način će preuzeti određeni deo tržišta modelu N95 i to sve zahvaljujući superiornim funkcijama.

Hajde sada da vidimo da li samea Nokia može ponuditi telefone koji su bogatiji karakteristikama. U suštini, ne može – naravno, sada možete reći da je N96 poseban ali to bi bilo suviše reći budući da po pitanju funkcionalnosti nije bolji od N85 ni na jedan značajan način. Odlikuje ga blago veća dijagonala ekrana, tu nema sumnje, ali uz lošiji kvalitet slike. Podrška za DVB-H zajedno sa 16GB ugrađene memorije nije vredna tolike hvale. Osim toga (npr. u smislu kamere i funkcionalnosti) ova dva modela su u istom rangu. Pored toga, sigurno se sećate da smo već videli veliki broj uređaja N serije brendiranih telefona sa ugrađenim TV tjunerima koji su imali vrhunske oznake, međutim, nijedan od njih nije postao vrhunsko rešenje. Usled očiglednih razloga ova karakteristika je tada bila, i ostala, samo opcija.

Ispostavlja se da već šest meseci Nokia ima samo jedan vodeći model u svojoj ponudi – N85. Opet ne treba uzeti zdravo za gotovo da je vodeći model onaj model koji poseduje najvišu oznaku ili onaj koji je najskuplji. Kao po pravilu, vodeći modeli su telefoni koji imaju sve ono što je potrebno za prodaju u velikom broju kao i za povećanje prisustva na tržištu. Na osnovu ove definicije N85 je Nokia-ino vodeće rešenje i tu nema nikakve sumnje.

Drugo otvoreno pitanje je da li drugi proizvođači imaju neka rešenja koja mogu da se suprotstave N85. Motorola nema i sigurno je da u skorije vreme neće predstaviti telefon koji može parirati N85. Sony Ericsson je predstavio svoj C905 kao ultimativni telefon sa 8MP kamerom ali kada razmišljate o tome da ima sličnu cenu kao N85, sigurno je da će izgubiti na svakom polju (osim po pitanju kamere) – kvalitet muzike, radio, dodatne aplikacije, ekran, navigacija, čega god se setite. U suštini, ovi telefoni su u dvema različitim kategorijama za koje se desilo da imaju slične cene.

Može zvučati čudno ali najveći rival N85 će biti Nokia N79 budući da ova dva modela nemaju konkurenciju u svojim respektivnim kategorijama. Model N79 će biti odabran od strane konzervativnijih korisnika koji nisu preterano naklonjeni telefonima sa kliznim mehanizmom. Ovaj model sekod nas naći po ceni od oko 250 eura.

Nokia N86 8MP

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Prvobitno je Nokia planirala da ovaj model nazove „Nokia N85 8MP“, slično svom najprodavanijem N95 modelu i njegovoj 8Gb verziji. U toku MWC 2009 svi uzorci su imali „N85 8MP“ oznake na svojim kućištima, međutim, već sledećeg dana su se pojavili modeli sa današnjim nazivom. Zašto je Nokia izmenila naziv? Kako se nama čini, bili su zabrinuti zbog negativnih komentara po pitanju kvaliteta izrade prethodnih modela. Iako je model koji smo mi testirali veoma čvrst, većina komercijalno dostupnih telefona izrađena je od loše plastike a prisutni su i drugi problemi. Međutim, budući da je uređaj koji smo testirali bio bez mana, odlučili smo da sačekamo da se pojavi maloprodajna jedinica na kojoj nije bilo nikakvih izmena. U isto vreme, svi oni koji su bili ozbiljni razmišljajući o N86, strogo preporučujemo da prvo isprobaju telefon pre nego što se odluče na kupovinu – uvek je dobro proveriti kako vam telefon „leži“.

U suštini Nokia N86 je obnovljena verzija modela N85, u smislu kvaliteta izrade i po pitanju kamere. Kada se sve uzme u obzir, to je vodeći Nokia-in model iako kompanija ne veruje da nema potrebe za svom tom trkom oko megapiksela i radije preferira da se fokusira na algoritme za obradu fotografija i kvalitet sočiva. Tako da za kompaniju Nokia predstavljanje 8MP telefona sa kamerom predstavlja forsirani odgovor na nedavne aktivnosti kompanija Samsung, LG i Sony Ericsson do nekog manjeg opsega.

Istovremeno, rešen je problem koji je postojao sa životnim vekom modela N85 – novi telefon se isporučuje unapred instaliran sa 8Gb skladišnog kapaciteta, obnovljenom kamerom uz neizmenjenu cenu. U suštini, Nokia nema razloga da povuče N85 sa tržišta u ovom momentu već će mu pružiti priliku da još neko vreme bude prisutan zajedno sa drugim modelima. Po mom mišljenju Nokia N86 treba da bude shvaćena kao unapređena verzija originalnog telefona sa velikim brojem novih karakteristika. Sa druge strane, N86 ima dovoljno naprednih karakteristika da bi prevagnuo u odnosu na model Nokia N86. Prosečna cena ovog modela je 400 eura.

Nokia N95 8gb

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Model Nokia N95 8Gb je postojao u planovima kompanije Nokia već neko vreme ali nakon što je originalni N95 počeo da se isporučuje, otkrivene su brojne slabe tačke ovog modela koje je kompanija želela što pre da ispravi. Ovaj potez je iznedrio dva nova proizvoda – Nokia N95 – 2, varijaciju na originalni N95 model namenjen američkom tržištu i model Nokia N95 8Gb. Ovaj prvi model je veoma sličan modelu Nokia N95 8Gb po pitanju dizajna i korišćenih materijala, međutim njegov softverski odeljak je vrlo blizak originalnom dok je Nokia N95 8Gb pravi upgrade.

Nokia u poslednje vreme puno govori o novom sistemu označavanja za duete, gde sva osnovna izdanja dobijaju standardne oznake a unapređene verzije dolaze sa sufiksima koji označavaju njihov skladišni kapacitet. Nokia N81 je prvi uređaj kod kojeg je proban ovakav pristup; ovako nešto ćemo videti i za ostale modele.

Najvažnija stvar koju treba da shvatite jeste da Nokia N85 8Gb nije potpuno novi uređaj, naprotiv, ona je update originalnog telefona, iako je drugačija po pitanju hardvera. Uzgred, firmware aparata Nokia N95 8Gb nije isti kao onaj koji poseduje Nokia N95.

Nokia N81 i Nokia N95 su dva telefona koji su izrađeni za mase a i po svojim cenama mogu se smatrati ponudama za veliki broj ljudi. Na ovaj način, nova generacija Nokia telefona je proizvedena sa N81 koji je i najpristupačniji telefon u svojoj klasi. Nokia N82 je skuplja za približno €100 što i nije iznenađujuće budući da je viđen kao smart telefon od strane velikog broja ljudi a povrh toga predstavlja vodeći model, kao što je Nokia N73 bila pre nekog vremena. Ispostavilo se da je i Nokia N95 veoma blizu modelima Nokia N81 i Nokia N82 po pitanju cene što u potpunost rasvetljava strategiju pozicioniranja i dovodi do situacije kada mora da se bori sa još dva modela, jednim ispod i jednim iznad, Nokia-om N95 8Gb. U ovim okolnostima prodaja Nokia-je N95 se ne čini odličnom kao što je bila pre nego što su se pomenuti uređaji pojavili na tržištu.

Govoreći o drugim stvarima, Nokia je svoje N9x uređaje uvek pozicionirala kao telefone koji su se dokazali u nekim određenim poljima, bilo da je to rad sa slikama, muzika ili nešto drugo. Sa modelom N95 pokušano je da se sve svede u jedan model; međutim, glavni fokus su bile slike, drugim rečima kamera uređaja, čime Nokia N95 8Gb postaje uređaj čiji je glavni fokus video. Prosečna cena ovog modela se kreće oko 400 eura.

Nokia N96

Autor nokiaphones | 10 Nov, 2009

Kao po pravilu prosečno razmišljanje korisnika nije okarakterisano sofisticiranošću ili dubinom – sve o čemu prosečan korisnik vodi računa pri odabiru telefona jeste oznaka i njegova funkcionalnost. Uzmimo na primer model Nokia N95 – to je u svakom slučaju vrhunski telefon tako da prosečni korisnik smatra da će telefon koji nosi oznaku N96 imati poboljšane performanse prethodnog u svakom pogledu. Ova logika donekle ima smisla ali ukoliko se malo više zagledamo u N96 shvatićemo da to baš i nije tako.

Nokia ima jasan cilj: izdati različita rešenja da bi se razrešile razlike koje postoje a za to su potrebni telefoni sličnog dizajna koje karakterišu jedinstvene karakteristike. Budući da su slični po pitanju dizajna, to im pomaže da ostanu u okviru istog opsega onih modela koji su slični i koji će biti kupljeni samo zbog toga, iako što se filozovije i hardvera tične oni ne mogu biti više polarizovani. U suštini to je priča koja prati model Nokia N96 koji je nasledio titulu „vodećeg modela“, tako da se sada smatra najboljim S60-baziranim rešenjem koje postoji, što u suštini nije tačno. Ovo je proizvod koji treba da otvori opseg rešenja sa sličnim karakteristikama, nešto što kompanija Nokia do sada nije uradila.

Portfolio Nokia-e nudi par DVB-H rešenja, naročito model Nokia N77 i malo stariji model, N92. Nijedan od njih nije široko rasprostranjen budući da su korišćeni bilo u televizijskim pilot projketima ili su prilagođeni za određene regione (kao N77 za Tajvan u jesen 2007). Zaista, imajući u vidu da veliki broj tržišta još uvek nemaju omogućenu DVB-H televiziju, replika N73, poboljšana sa nekim funkcijama zaista je bila neumesna. U martu 2008 godine, evropske vlasti standardizovale su DVB-H i od tada se ulažu svi napori da se to podrži. U tom smislu Nokia N96 ima velike šanse da izbegne ulogu ružnog pačeta koje nikada neće biti objavljeno – na sreću, mobilna televizija nije bila veliki fokus kod modela N96, već se nekako utopila među ostale funkcije.

Kao i većina drugih rešenja N serije, N96 je veoma bogat i dobro opremljen model po pitanju multimedijalnih sadržaja , naročito kada je reč o video odeljku. Postoji i veliki broj ostalih stvari koje je vredno pomenuti – dijagonala ekrana, hardverska podrška za H.264 enkodiranje, brži video i postolje koje omogućava stajanje N96 modela na ravnim površinama u toku snimanja.

 

Ono što je zanimljivo jeste činjenica da je pre godinu dana Nokia započela da obogaćuje svoj proizvodni portfolio ne samo različitim stilovima već i hardverskom platformom kojom su podržana njihova rešenja. Nokia N95 i njeni naslednici izrađivani su na osnovu TI OMAP čipa, dok N96 koristi prednosti STMicroelectronics-ovog Nomadik-a. Kada se ova dva telefona uporede, njihove sličnosti se ne razlikuju mnogo od njihovih fizičkih aspekata, budući da ostale stvari, kao što su funkcionalnost i hardver, veoma su različite.

Da li je N96 rešenje za masovno tržište? Ne. Da li je to specijalizovane rešenje namenjeno za određene korisnike? Ne. To je nešto između. Ovaj telefon će doživeti umerenu prodaju iako će konfuzija oko njega sigurno zaseniti osrednju prodaju. U našim prodavnicama se može naći za približno 560 eura.

Nokia N97

Autor nokiaphones | 9 Nov, 2009

"Najbolja" Nokia, sa visokim brojem "97" moze se naci i u nasim prodavnicama, sa cenom od priblizno 650 eura koja i ne zacudjuje toliko kada predpostavimo da se radi o "najjacem" modelu najprestiznijeg proizvodjaca mobilnih telefona.

Ovo je ujedno i drugi Nokijin model sa ekranom na dodir, u poslednje vreme. Nokia je i pre imala modele sa ekranom na dodir uz olovkicu, nego, to je bilo pre LG Prade i Apple iPhone-a: predvodnika revolucije multimedijalnih dodirnih ekrana. 

Posmatrana sa tehnicke strane, N97 ima najnaprednije karakteristike sa dva nedostatka: ugradjena je samo 5.0mpx kamera i nema neke dodatne luksuzne funkcije poput DVB-T ili DVB-H prijemnika. mada mozda bih trebao naglasiti 32gb interne memorije, i jos maximalno 16gb externe memorije.

Svakako treba razlikovati pogled na Nokiu N97 iz ociju Symbian korisnika i pogled jednog iPhone OS ili Android OS korisnika-to su potpuno dva razlicita koncepta. Koji je bolj, pokazace prodani primercii komentari korisnika prilikom izlaska naslednika N97-ice.

Čestitamo!

Autor nokiaphones | 5 Nov, 2009
Ukoliko možete da pročitate ovaj članak, uspešno ste se registrovali na Blog.rs i možete početi sa blogovanjem.